maandag 21 april 2008



Do vs Yolanthe.
Recentelijk begeven een tweetal Nederlandse prachtvrouwen zich op modegebied als model en semi-ontwerper. Lees: ze mogen onder begeleiding kiezen uit een aantal voorstellen, maar ze vinden het wel allemaal mooie setjes, hoor. Zou Wendy-plagiaat-van-Dijk dat toch een trend geset hebben? Ik heb het over de heerlijke Do en Yolanthe. En welk product is nou perfect voor deze dames? Juist; lingerie. En ziehier: Do's Favourites & Yolanthe's Choice. Frêle angel-eyes tegenover de sexbomb-next-door. Hunkemöller versus Livera.

Alleen het is een beetje een vervelende timing, want nu ga je ze automatisch vergelijken. Misschien niet helemaal terecht omdat ze als merk ook een heel ander imago hebben. Maar zelfs met dat in het achterhoofd denk ik toch dat Livera behoorlijke steken heeft laten vallen. En als je dat dan naast een gelikte Do in prachtige "french lingerie" ziet, valt dat nog meer op.

Ik weet dat het niet helemaal eerlijk is de lingerie zelf te vergelijken. Yolanthe's items zijn meer basic hebben een goedkopere uitstraling. Meer om op de bank te hangen, dan om je droomman binnen te halen. Ik zie mezelf dan liever in de jarretels van Do(maar dan een maatje groter, dat wel) dan in het zondagochtend streepjesshortje van Yolanthe. Maar er zijn items die te vergelijken zijn, bijvoorbeeld de jurkjes. De pasvorm van de hobbezak-achtige panter jurk van Livera maakt mij niet warm, nee dan liever de
floaty negligé van Do.
Oh en dames geef de hoop maar meteen op, Do heeft er erg haar best voor gedaan het zo natuurlijk mogelijk te houden. Dus er is amper geretoucheerd. Jammer, ik dacht eigenlijk dat met de huidige photoshop-technieken iedereen een model kon zijn. Daar gaat weer een droom in rook op. Die 15 kilo kunnen ze er dus niet vanaf halen. Maar al pratend over de foto's met Mixitup huisfotograaf Ron Stam valt ons ook het gebrek aan retouchering bij Yolanthe op. Heb je eens de kans om er strak en foxy uit te zien met dank aan een dtp'er in plaats van de sportschool en dan doen ze het niet. Het budget van Livera had best wat hoger mogen zijn.
Een fikse trip naar Buenos Aires alleen is niet genoeg ben ik bang. Sterker nog, een goede begeleiding tijdens de shoot van fotograaf of styliste is belangrijker. Yolanthe is mijns inziens geen eer aangedaan. Kijk bijvoorbeeld naar de foto die in de o.a. op de voorpagina van de Telegraaf stond. Ik dacht dat het om een afgekeurde foto ging. Maar nee het is de foto die de collectie in de pers moet introduceren. Ze stond er wat onderuitgezakt op. Mij is niet eerder opgevallen dat ze olifantepootjes had. Ik hoor Tyra Banks al! Make your legs look longer! En haar blik is alsof ze al een uur of 6 in de zon ligt zonder water. Overal staat ze er met dezelfde broeierige blik op. Dan moet op de set iemand instructies geven, sferen duiden, iets oproepen. Ach speel eens Next Topmodeltje. Yolanthe heeft beter verdiend Livera!

En ja oké de doelgroep, die is inderdaad iets anders, maar het prijsniveau ligt niet erg ver van elkaar vandaan. En dan snap ik het even niet meer. Livera heeft een wat suf imago en daar hebben ze op zich een goede keuze gemaakt om het allemaal op te leuken met Yolanthe. Maar Yolanthe doet het geen goed.
Yolanthe's Choice voor Livera is niet echt een goede choice.
Pauline

Geen opmerkingen: