vrijdag 23 november 2007

women's health

Een collega styliste die ik nu een paar jaar ken van gezamelijke opdrachten woont in Stars Hollow, althans het equivalent van het dorp uit Gilmore Girls, idyllisch gelegen in de heuvels van Zuid-Oost Nederland. Ze heeft man en kind en woont in een vrijstaand huis, tegenover het enige restaurant van het dorp waar de dorpsfeesten worden gehouden. Hier worden gemoedelijke talentenjachten gehouden die steevast door dezelfde jongen met gitaar worden gewonnen. Iedereen is er gelukkig. Kortom, een sprookje, waar ze dagelijks een tering-eind vanaf werk voor moet rijden, zo graag wil ze er blijven.

Op een mooie winterdag onderweg van werk naar huis belt haar vriendin. Ze heeft geen handsfree kit. Ik vraag me uberhaupt af of ze in dat deel van Nederland ontvangst hebben. Dus ze wacht tot er is ingesproken op haar voice-mail. Er wordt geen berichtje achtergelaten. De telefoon gaat weer over. Ze is bijna thuis gelukkig, maar ze maakt zich wel wat zorgen nu. Iemand heeft haar heel dringend nodig. Ze zet de auto op de oprit en neemt snel op. 'Met mij.'
Antwoord haar vriendin: 'Ben je thuis? ZET NU RTL 5 AAN. De mannen van Men's Health zitten in hun spijkerbroek met sixpack op de bank bij Jensen.'
Een moment is ze roerloos. Ze weet wat haar te doen staat en de volgende associaties fliten door haar hoofd. Men's Health=een zwart-witte coverfoto met een lekkere man= ook een covermodel wedstrijd gaande momenteel=type abercrombie&fitch man=meerdere mannen op de bank=net wat ze nodig heeft=lekker.
Zonder aarzelen zwaait ze de deur van d'r vrouwen-auto open en springt de eruit. Ze zakt met haar hakken in het grint en baant zich al enkel-verzwikkend door het grint naar de voordeur. Zonder op te hangen heeft ze haar mobiel in haar tas gedumpt. (Dat kost haar morgen dus ook weer een kwartier om die terug te vinden.) Haar arm roert ze woest door haar tas en op zoek naar sleutel. Ze schudt haar tas een paar keer wild op en neer om het geluid van een sleutelbos te herkennen. Ze heeft geen tijd te verliezen. Ineens is de gelukkig Stars Hollow bewoonster veranderd in een Wysteria Lane bewoonster, en als ze uiteindelijk na een paar lange lange seconden haar sleutel al trillend in het sleutelgat steekt en met haar gewicht de deur open wil duwen om door de gang naar de TV te stormen merkt ze dat de deur zich niet gewonnen geeft. DE KNIP ZIT EROP. 'Typisch iets voor de man van mijn kind, om op dit soort cruciale momenten ineens WEL de deur op de knip te doen.' denkt ze en ze roept haar man dat hij de deur open moet komen doen. Hij laat de aardappels in de steek om voor haar de deur open te doen. Ze werpt haar jas en tas van zich af, en loopt als een bezetene naar de TV, haar zoontje in de box ziet ze zo wel. Die begrijpt het toch nog niet. Heel tevreden doet het mannelijk schoon haar de dag vergeten.

Ikzelf heb heel de uitzending gemist, maar aan de telefoon vertelt ze me dit verhaal dat getuigt van pure wanhoop en hopeloosheid. Ze heeft haar verhaal nog niet afgemaakt of ik sprint naar mijn laptop met mijn mobiel tussen hoofd en schouder geklemd vraag ik haar: 'www.menshealth.nl zei je?'

Pauline

Geen opmerkingen: