donderdag 2 oktober 2008

Permanente staat van Verbazing.



Meisjes met opgetekende wenkbrauwen. Meisjes, meisjes toch. Ik snap niet dat ik jullie nog zie. Ik snapte de combinatie rossig haar met bruine brauwen of blond haar donker bruine brauwen of zwart haar met oranje brauwen sowieso al niet, maar dat ik nog steeds de getatoeƫerde vegen boven jullie ogen zie dat kan ik simpelweg niet begrijpen. Vol ongeloof kijk ik naar jullie wenkbrauwen. De wenkbrauwen verkeren net als ik, in permanente staat van verbazing.

Achter de kassa, bij de kapper, (onvoorstelbaar; meiden die zichzelf dus de hele dag in de spiegel zien) in de winkel, ik kom ze nog steeds tegen. Aan al die meiden zou ik willen vragen, als je een foto van de periode voor je wenkbrauwverdelger werd ziet, en je je verbaast over de overvloedige haartjes die als pampasgras boven je ogen hangen, zie je dan niet dat je door echte wenkbrauwen er juist jonger uit ziet? Die wildgroei had gewoon wat onderhoud nodig om een mooi bijgeharkt gazonnetje te worden. Geen uitroeiing!

Het is een uit de hand gelopen trend. Een uit de hand gelopen en inmiddels achterhaalde trend wel te verstaan. Dames die zich aangesproken voelen; kijk naar jezelf en dan naar Hilary Rhoda. Zie hoe de kleur wenkbrauwen overeenkomt met de kleur haar. Nieuw potje verf daar? Dan ook een nieuw potloodje voor je wenkbrauwen.

Eigenlijk snap ik het ook niet op praktisch gebied. Ik ben een luie opmaakster en ben met wat mascara, een kleurtje op mijn ogen en een lijntje wel klaar in die regio. Ok ik pluk de bossen boven mijn oog in vorm, maar het zijn nog steeds mijn vorm wenkbrauwen, mijn haartjes. Met een feestje of als ik op stap ga dan kleur ik ze met een potloodje soms nog wat bij omdat de MAC make-up artist dat bij Macy's me aangeraden had, maar dan heb ik het ook wel van een deskundige dacht ik zo. Begrijp me niet verkeerd. Ik houd van mooie gevormde glooiende wenkbrauwen als ieder ander, en manipuleren mag best. Maar als je inkleurde vlakken boven je ogen hebt, in plaats van geaccentueerde natuurlijke wenkbrauwen, moet je toch maar even wakker worden. Dit is 2008 en niet 1989. Denk Monet, en niet Mondriaan.

Geen opmerkingen: