donderdag 2 oktober 2008

Zijn vrouwen grappig?

Een tijdje geleden kwam ik dit artikel tegen. http://www.vanityfair.com/culture/features/2008/04/funnygirls200804
Het gaat over de vraag die je wel eens voorbij hoort komen. Zijn vrouwen grappig? Ik lees:"The humor of women has been a sensitive topic ever since the first one cracked a joke. (In Genesis, Sarah, pregnant long past her childbearing years, says her son is named Isaac, Hebrew for "laughter," because it's funny she would have a child at her age.) "

Ik ga op zoek naar vrouwen die grappig zijn. En dan bedoel ik niet zoals Sara Kroos zogenaamd grappig is. Het veelvuldig grijpen naar je tieten en dan het BNN publiek aan het lachen maken. Nee, ECHT grappig.

De eerste keer dat ik tegen deze vraagstelling aanliep was in de tijd dat ik als plattelandstiener op vakantieavonden in een bierkeet hing met nog een hoop overwegend mannelijke tieners. Het was daar dat de heren mij vertelden dat vrouwen niet grappig waren. Iets wat mijn ervaring inmiddels wel tegenspreekt.

Na het lezen van het artikel in Vanity Fair gooide ik het eens op de stylingafdeling van mijn ex-werkgever, allemaal vrouwen. We hadden regelmatig erge lol onder elkaar, voornamelijk aangesticht door mijn collega Annelies en ik, waardoor wij al enkele malen van hogerhand op onze vingers zijn getikt. Er is een voorzet van iemand en de rest doet er om beurten een schepje bovenop en dat ging lekker. Totdat één vrouwelijke collega in het bijzonder iets zegt wat niet grappig is en ook vaak niet eens van toepassing. En dan lachen we omdat het beleefd is om te lachen om iemands grap maar de lol is ook à la minute voorbij. Niets in deze collega zegt haar dat de grap geen grap is en dat we lachen uit beleefdheid, en ach het was toch tijd weer wat te tekenen dan wel ontwerpen. Ik vroeg deze vrouwen of zij zelf vrouwen grappig vonden. Nee zeiden zij bijna allemaal. Ik stond perplex. Ik vond op die ene uitzondering na, hen wel erg grappig. "En Paul dan?" vroeg ik aan Annelies " Vindt hij niet dat hij met jou kan lachen?" Ik vind Annelies namelijk hi-la-risch. "Nee Paul vindt wel dat hij met mij kan lachen, dat wil zeggen, hij vindt het leuk dat ik lach als hij een grap maakt, maar om mijn grappen lacht hij niet." Wat een gebrek dacht ik. Maar misschien heb ik het wel mis. Misschien willen mannen en vrouwen niet dat vrouwen grappig zijn.

Vraag je het een man dan zegt hij waarschijnlijk dat je met een vrouw moet kunnen lachen. Maar bedoelen ze dan wat Paul vindt of dat ze ook echt grappen moet maken? In de bierkeet giechelde ik graag om de grappen van de mannen, maar ik maakte er zelf veel minder. Ik durfde dat niet. En als ik er dan een maakte was die natuurlijk net op het randje en dan bulderden de jongens "OOOOOH!" om mijn grap en kreeg ik alsnog een rood hoofd. Maar lachen deden ze. Ik kan geen grap vertellen, maar wel af en toe een opmerking plaatsen. Ik durf het simpelweg niet omdat mensen het niet verwachten, en dan komt de grap er scheef uit. Mannen lijken dat altijd te kunnen. Ik denk zelf dat het een zelfvertrouwen kwestie is. Voor vrouwen is het niet geaccepteerd op de een of andere manier, daarom durven we niet. Grappig is niet sexy. En dat moet een vrouw ook zijn. Grappig in een man is wel sexy.

Noem één bekende vrouw die enorm grappig is, en ook echt sexy. Sexy of grappig, ik ben bang dat wij vrouwen een keuze moeten maken. Ik weet wel wat ik heb besloten. Grappige vrouwen who needs 'em?

Geen opmerkingen: